Sivu 1/1

~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~

Lähetetty: 27.02.2012 15:09
Kirjoittaja Wolfheart
Olen muutamaan karttaan yrittänyt vaihtelevasti mallintaa vähän tosimaailmaakin, siis joitain tienpätkiä yms. mutta melko huonoin tuloksin; mittasuhteiden ja rakennusten paikat ovat olleet kesto-ongelma ns. silmämääräisesti toimittaessa. Nyt kun lopultakin keksin keinon oikeiden karttojen käyttämiseen pelikarttojen pohjana, paljastan salaisuuden vaikka ratkaisun yksinkertaisuuden huomioon ottaen saattaa olla yleisesti käytössä jo ennestäänkin (en vaan muista itse törmänneeni).

Mutta että ensimmäinen askel kohti todenmukaisempaa pelimaailmaa on kansalaisen karttapaikka:

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... ml?lang=FI

Tuohan on vieläpä siitä hyvä että siellä on myös ilmakuvat nähtävillä, mikä mahdollistaa esim. peltojen muotojen hahmottamisen. Elikkä ensimmäisenä nappaat kuvaruutukaappauksen alueesta jonka kartallesi tahdot ja tallennat sen koneellesi. Kuvaruutukaappauksen saat napattua kätevästi vaikkapa Irfan View:llä (Options --> Capture Screenshot jne).


Seuraavaksi avaat Sketchupin ja tuot kuvan sinne (File --> Import).

Kuva

Seuraavaksi käyt Karttapaikalla mittaamassa esim. jonkin rakennuksen pituuden; sen avulla saat skaalattua kartan mitan kohdilleen myös Sketchupissa Scale -toiminnolla. Tämän jälkeen käytkin vain "maalailemaan" tahtomiasi alueita, tässä esimerkkitapauksessa rakennukset, tie ja ratsastuskenttä:

Kuva

Kun olet saanut haluamasi jutut valmiiksi, poistat kuvan taustalta, värität kaiken molemmilta puolilta...

Kuva

...tallennat perinteiseen tapaan Collada -muodossa (File --> Export --> 3D Model.

Seuraavaksi avaat Blenderin ja tuot vasta tallentamasi Collada tiedoston sinne (File--> Import --> Collada 1.4). Jos mitään ei näy, zoomailet vähän etäämmälle jotta saat "muotoja näkyviin". Kun niin käy, klikkaat jotakin kartankappaletta hiiren oikeanpuoleisella napilla (reunat muuttuvat vaaleanpunaisiksi) ja valitset Select --> Select/Deselect All vaihtoehdon KAHDESTI ennen kuin klikkaat Objects -valikosta Join Objects kohtaa. Seuraavaksi tallennat mallin i3d:nä (File--> Export--> Giants i3d).

Tuon tiedoston avaat Giants editorilla ja mikäli olet puljannut Sketchupissa metrisen järjestelmän kanssa (kuten suosittelen), pienennät i3d:si mitat 0,04:ään (valitset siis Scenegraph listalta ylimmäisen kohdan, avaat Window -valikosta Attributes kohdan (jos ei ole jo auki) ja isket kohtiin Scale X, Y ja Z sen 0,04. Suljet Giants Editorin ruksista ja vastaat tallennuskysymykseen kyllä.

Näin sinulla on i3d-tiedosto jonka importtaat (File--> Import) Giants editorissa karttapohjalle ja kas: rakennukset yms. on helppo sijoitella reaalimaailmaa vastaaviin paikkoihin, tiet on helppo piirrellä mallin mukaan ja niin edelleen ja mikä parasta, keskinäiset mittasuhteet vastaavat todellisuutta. Lopuksi tietysti poistat sen i3d-karttapohjatiedoston ja siinäpä se. Niin yksinkertaista että hävettää (kun ei tuota tullut jo aiemmin keksittyä).

Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~

Lähetetty: 14.06.2012 16:26
Kirjoittaja Valmeksi
Tolleen on hyvä tehö tasasia mappeja mutta entäs sitten kun on mäkiä ja tälleen et sittenkö vaan tehään tosta samasta mäkiseen maastoon?

Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~

Lähetetty: 15.06.2012 11:06
Kirjoittaja Farmari99
Ite ainakin tein niin, että tein ensin kaikki ojat ja sitten laitoin sillä Add-jutskalla kaikki mäet. ;)

Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~

Lähetetty: 17.06.2012 14:22
Kirjoittaja Diesel Power
Toimiiko tää ym. mapin ja modien teko ohjeet LS09? Jos toimii niin vois ruveta omaa mappii tekemään :)

Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~

Lähetetty: 17.06.2012 14:26
Kirjoittaja Maankääntäjä
Diesel Power kirjoitti:Toimiiko tää ym. mapin ja modien teko ohjeet LS09? Jos toimii niin vois ruveta omaa mappii tekemään :)
Kyllä toimii.

Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~

Lähetetty: 17.06.2012 14:59
Kirjoittaja Diesel Power
Okei kiva :) . Pitää latailla noita ohjelmia. Sketchup Blender ja Giants editor riittää??

Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~

Lähetetty: 18.06.2012 16:09
Kirjoittaja Diesel Power
Sori tuplat...
Oon tehny omasta piha piiristä ketsupilla kuvan ohjeiden mukaan. Importtasin sen blenderiin, painoin oikeella hiiren painikkeella. Sen pellon reunat muuttu oransseiksi eikä pinkeiksi :shock: . Ja mistähän mahtas löytyy se select juttu? Pitäskös sen tulla siihen näkyviin kun painaa hiren oikeeta nappii :? ? Kiitos jos joku viittis auttaa :D

E: Ja toi pitää varaan laittaa jonkun toisen kartan "päälle"? Mistä sais tyhjän mapin?? LS09siin...

E2: Pienellä olevat selvis jo :) . Nyt ois seuraava ropleemi.. En löydä tuolta File---> Export---> Giants i3D:tä löytyy .dae, .ply, .stl, .3ds, .fbx, .odj ja .x3d päätteet, ei .i3D :shock: . Ja koneella on Giants editorikin :?

E3: Eikö kukaan osaa AUTTAAA?! :o Onks miulla väärä Blenderin versio (2.63) Ku jossain täällä puhuttiin 2.49 :? ....

Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~

Lähetetty: 19.06.2012 18:08
Kirjoittaja Diesel Power
Eikö kukaan oikeesti osaa neuvoa? Intoa olis tehä mappia ja objekteja, mut ei siinä oo mitään järkee jos niitä ei pääse käyttämään..

Latasin ton 2.49 versionkin. Jotain ku koittaa importata sinne ni tulee teksti että hommaa pythonin uusin versio tjsp. Eikä siellä(kään) oo expotissa .i3D kohtaa :o . Että sellasta ja anteeks tripla :roll: ....

Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~

Lähetetty: 19.06.2012 19:06
Kirjoittaja jokuvaanmie
Vaikka kukaan ei osaisikaan neuvoa, muokkaa - nappi on keksitty eli älä triplapostaa...

Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~

Lähetetty: 19.06.2012 20:27
Kirjoittaja Diesel Power
Anteeks, kadun tekojani syvästi :oops: . No nettiä sitten selailin ihan jonkun aikaa. Päädyin tälläselle http://juketsu.viuhka.fi/lss/o_btog.php sivulle. Ton mukaan pitäs blenderin ja giants editorin mukaan olla I3D Exporter for Blender, mutta linkki johti vaan giantsin sivuille. Googlasin, mutten löytäny mistään mistä sen vois ladata :shock: . Eli tietäskö kukaan mistä ton I3D exporterin blenderille mahtas saaha :?: ??

Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~

Lähetetty: 19.06.2012 23:09
Kirjoittaja Farmari344
Sen saa pelin SDK kansiosta. Tavallisesti "C:\Program Files (x86)\Farming Simulator 2011\sdk

Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~

Lähetetty: 20.06.2012 09:50
Kirjoittaja Diesel Power
Ei löytyny mitään SDK kansiota :( . Voi olla 2009 eri tavalla/eripaikassa. SDL.dll löyty mut ei taia olla se :) . Pystytkö sie/joku muu laittamaan sen I3D muotoseks? Silleeen siis et toimii 09:kin :) .

Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~

Lähetetty: 08.07.2012 10:16
Kirjoittaja Diesel Power
Kuva
Mikä män vikaan? Tein niinkuin ohjeessa sanottiin..

Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~

Lähetetty: 08.07.2012 10:20
Kirjoittaja Traktorimies_
Ei mikään. Sun täytyy etsiä noihin sopivat rakennukset ja tehdä tiet... ;)

Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~

Lähetetty: 08.07.2012 13:23
Kirjoittaja Diesel Power
Ei ei muka mikään? Toi kusisäiliö vaan on parin hehtaarin pellon kokonen :D . Pitääks tota oikeeta karttaa suurentaa jotenkin niin, että se ois suht oikeen kokonen mitoiltaa?? Ku tohon on aika paha ruveta teitä ym. lisäilee ku toi on niin pien...

Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~

Lähetetty: 08.07.2012 13:25
Kirjoittaja Wiuwe^
Toi kusisäiliö on todnäk oikees koossa, tiet on vaan liian pienia. Tiet voi runkata oikeen kokoseks importaamalla esim joku oikeen kokonen traktori mappiin.

Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~

Lähetetty: 08.07.2012 13:37
Kirjoittaja Diesel Power
Joo toi kusisäiliö on oikeen kokonen. Pittää koittaa tolla rakkorilla ni tulis suht oikeen kokonen ;) .

E: toi kusisäiliö on aivan h*lvetin iso :D . Rakkorilla sain aikalailla oikeen kokoseks.

Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~

Lähetetty: 11.07.2013 18:45
Kirjoittaja Merssumies
Miten sen kuvansaa puotettua siihi sexuppii :oops: :oops:

Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~

Lähetetty: 28.10.2013 22:19
Kirjoittaja Osmo_
Mitenkäs noi keltaset reunat saa vaaleenpunasiks?