~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~
~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~
Olen muutamaan karttaan yrittänyt vaihtelevasti mallintaa vähän tosimaailmaakin, siis joitain tienpätkiä yms. mutta melko huonoin tuloksin; mittasuhteiden ja rakennusten paikat ovat olleet kesto-ongelma ns. silmämääräisesti toimittaessa. Nyt kun lopultakin keksin keinon oikeiden karttojen käyttämiseen pelikarttojen pohjana, paljastan salaisuuden vaikka ratkaisun yksinkertaisuuden huomioon ottaen saattaa olla yleisesti käytössä jo ennestäänkin (en vaan muista itse törmänneeni).
Mutta että ensimmäinen askel kohti todenmukaisempaa pelimaailmaa on kansalaisen karttapaikka:
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... ml?lang=FI
Tuohan on vieläpä siitä hyvä että siellä on myös ilmakuvat nähtävillä, mikä mahdollistaa esim. peltojen muotojen hahmottamisen. Elikkä ensimmäisenä nappaat kuvaruutukaappauksen alueesta jonka kartallesi tahdot ja tallennat sen koneellesi. Kuvaruutukaappauksen saat napattua kätevästi vaikkapa Irfan View:llä (Options --> Capture Screenshot jne).
Seuraavaksi avaat Sketchupin ja tuot kuvan sinne (File --> Import).
Seuraavaksi käyt Karttapaikalla mittaamassa esim. jonkin rakennuksen pituuden; sen avulla saat skaalattua kartan mitan kohdilleen myös Sketchupissa Scale -toiminnolla. Tämän jälkeen käytkin vain "maalailemaan" tahtomiasi alueita, tässä esimerkkitapauksessa rakennukset, tie ja ratsastuskenttä:
Kun olet saanut haluamasi jutut valmiiksi, poistat kuvan taustalta, värität kaiken molemmilta puolilta...
...tallennat perinteiseen tapaan Collada -muodossa (File --> Export --> 3D Model.
Seuraavaksi avaat Blenderin ja tuot vasta tallentamasi Collada tiedoston sinne (File--> Import --> Collada 1.4). Jos mitään ei näy, zoomailet vähän etäämmälle jotta saat "muotoja näkyviin". Kun niin käy, klikkaat jotakin kartankappaletta hiiren oikeanpuoleisella napilla (reunat muuttuvat vaaleanpunaisiksi) ja valitset Select --> Select/Deselect All vaihtoehdon KAHDESTI ennen kuin klikkaat Objects -valikosta Join Objects kohtaa. Seuraavaksi tallennat mallin i3d:nä (File--> Export--> Giants i3d).
Tuon tiedoston avaat Giants editorilla ja mikäli olet puljannut Sketchupissa metrisen järjestelmän kanssa (kuten suosittelen), pienennät i3d:si mitat 0,04:ään (valitset siis Scenegraph listalta ylimmäisen kohdan, avaat Window -valikosta Attributes kohdan (jos ei ole jo auki) ja isket kohtiin Scale X, Y ja Z sen 0,04. Suljet Giants Editorin ruksista ja vastaat tallennuskysymykseen kyllä.
Näin sinulla on i3d-tiedosto jonka importtaat (File--> Import) Giants editorissa karttapohjalle ja kas: rakennukset yms. on helppo sijoitella reaalimaailmaa vastaaviin paikkoihin, tiet on helppo piirrellä mallin mukaan ja niin edelleen ja mikä parasta, keskinäiset mittasuhteet vastaavat todellisuutta. Lopuksi tietysti poistat sen i3d-karttapohjatiedoston ja siinäpä se. Niin yksinkertaista että hävettää (kun ei tuota tullut jo aiemmin keksittyä).
Mutta että ensimmäinen askel kohti todenmukaisempaa pelimaailmaa on kansalaisen karttapaikka:
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... ml?lang=FI
Tuohan on vieläpä siitä hyvä että siellä on myös ilmakuvat nähtävillä, mikä mahdollistaa esim. peltojen muotojen hahmottamisen. Elikkä ensimmäisenä nappaat kuvaruutukaappauksen alueesta jonka kartallesi tahdot ja tallennat sen koneellesi. Kuvaruutukaappauksen saat napattua kätevästi vaikkapa Irfan View:llä (Options --> Capture Screenshot jne).
Seuraavaksi avaat Sketchupin ja tuot kuvan sinne (File --> Import).
Seuraavaksi käyt Karttapaikalla mittaamassa esim. jonkin rakennuksen pituuden; sen avulla saat skaalattua kartan mitan kohdilleen myös Sketchupissa Scale -toiminnolla. Tämän jälkeen käytkin vain "maalailemaan" tahtomiasi alueita, tässä esimerkkitapauksessa rakennukset, tie ja ratsastuskenttä:
Kun olet saanut haluamasi jutut valmiiksi, poistat kuvan taustalta, värität kaiken molemmilta puolilta...
...tallennat perinteiseen tapaan Collada -muodossa (File --> Export --> 3D Model.
Seuraavaksi avaat Blenderin ja tuot vasta tallentamasi Collada tiedoston sinne (File--> Import --> Collada 1.4). Jos mitään ei näy, zoomailet vähän etäämmälle jotta saat "muotoja näkyviin". Kun niin käy, klikkaat jotakin kartankappaletta hiiren oikeanpuoleisella napilla (reunat muuttuvat vaaleanpunaisiksi) ja valitset Select --> Select/Deselect All vaihtoehdon KAHDESTI ennen kuin klikkaat Objects -valikosta Join Objects kohtaa. Seuraavaksi tallennat mallin i3d:nä (File--> Export--> Giants i3d).
Tuon tiedoston avaat Giants editorilla ja mikäli olet puljannut Sketchupissa metrisen järjestelmän kanssa (kuten suosittelen), pienennät i3d:si mitat 0,04:ään (valitset siis Scenegraph listalta ylimmäisen kohdan, avaat Window -valikosta Attributes kohdan (jos ei ole jo auki) ja isket kohtiin Scale X, Y ja Z sen 0,04. Suljet Giants Editorin ruksista ja vastaat tallennuskysymykseen kyllä.
Näin sinulla on i3d-tiedosto jonka importtaat (File--> Import) Giants editorissa karttapohjalle ja kas: rakennukset yms. on helppo sijoitella reaalimaailmaa vastaaviin paikkoihin, tiet on helppo piirrellä mallin mukaan ja niin edelleen ja mikä parasta, keskinäiset mittasuhteet vastaavat todellisuutta. Lopuksi tietysti poistat sen i3d-karttapohjatiedoston ja siinäpä se. Niin yksinkertaista että hävettää (kun ei tuota tullut jo aiemmin keksittyä).
- Valmeksi
- Viestit: 2995
- Liittynyt: 29.04.2010 15:36
- Multiplayer tunnuksesi?: Valmeksi
- Paikkakunta: Suonenjoki
Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~
Tolleen on hyvä tehö tasasia mappeja mutta entäs sitten kun on mäkiä ja tälleen et sittenkö vaan tehään tosta samasta mäkiseen maastoon?
|i5 8600k 5,2|Nvidia gtx 1080 ti|750w Chieftec|2x8GB RAM|500GB SSD|1T HDD|
-
- Lähettiläs
- Viestit: 4476
- Liittynyt: 15.01.2012 11:31
- Olen kiinnostunut: Naisista
- Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, venäjä, japani
- Multiplayer tunnuksesi?: Farmari99 [FIN]
- Erikoisosaamiseni: Modaaminen
- Paikkakunta: Vimpeli
Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~
Ite ainakin tein niin, että tein ensin kaikki ojat ja sitten laitoin sillä Add-jutskalla kaikki mäet.
Kiitokset Ruzille!
Asus Prime Z370-P | Intel i5 9600KF 3.7GHz | GIGABYTE RTX 2060S 8GB GDDR6 | 2xKINGSTON 8GB 3000MHz DDR4 | Samsung 850 EVO 250GB SSD + Samsung 860 EVO 500GB SSD | Toshiba 1TB 7200rpm SATA3 64Mt
- Diesel Power
- Viestit: 8714
- Liittynyt: 12.08.2011 19:28
- Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
- Erikoisosaamiseni: Testaus
- Paikkakunta: Sitä ei kovin moni tiiä, harva arvaa ja kaikille ei kerrota ;) .
Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~
Toimiiko tää ym. mapin ja modien teko ohjeet LS09? Jos toimii niin vois ruveta omaa mappii tekemään
Made by: Jespa
-
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 06.05.2011 14:18
- Olen kiinnostunut: Naisista
- Kielet: Englanti, Suomi ja Ruotsi
- Multiplayer tunnuksesi?: Maankääntäjä FIN
- Erikoisosaamiseni: Modaaminen
- Paikkakunta: Paimio, Turun kupeessa.
- Viesti:
Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~
Kyllä toimii.Diesel Power kirjoitti:Toimiiko tää ym. mapin ja modien teko ohjeet LS09? Jos toimii niin vois ruveta omaa mappii tekemään
- Diesel Power
- Viestit: 8714
- Liittynyt: 12.08.2011 19:28
- Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
- Erikoisosaamiseni: Testaus
- Paikkakunta: Sitä ei kovin moni tiiä, harva arvaa ja kaikille ei kerrota ;) .
Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~
Okei kiva . Pitää latailla noita ohjelmia. Sketchup Blender ja Giants editor riittää??
Made by: Jespa
- Diesel Power
- Viestit: 8714
- Liittynyt: 12.08.2011 19:28
- Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
- Erikoisosaamiseni: Testaus
- Paikkakunta: Sitä ei kovin moni tiiä, harva arvaa ja kaikille ei kerrota ;) .
Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~
Sori tuplat...
Oon tehny omasta piha piiristä ketsupilla kuvan ohjeiden mukaan. Importtasin sen blenderiin, painoin oikeella hiiren painikkeella. Sen pellon reunat muuttu oransseiksi eikä pinkeiksi . Ja mistähän mahtas löytyy se select juttu? Pitäskös sen tulla siihen näkyviin kun painaa hiren oikeeta nappii ? Kiitos jos joku viittis auttaa
E: Ja toi pitää varaan laittaa jonkun toisen kartan "päälle"? Mistä sais tyhjän mapin?? LS09siin...
E2: Pienellä olevat selvis jo . Nyt ois seuraava ropleemi.. En löydä tuolta File---> Export---> Giants i3D:tä löytyy .dae, .ply, .stl, .3ds, .fbx, .odj ja .x3d päätteet, ei .i3D . Ja koneella on Giants editorikin
E3: Eikö kukaan osaa AUTTAAA?! Onks miulla väärä Blenderin versio (2.63) Ku jossain täällä puhuttiin 2.49 ....
Oon tehny omasta piha piiristä ketsupilla kuvan ohjeiden mukaan. Importtasin sen blenderiin, painoin oikeella hiiren painikkeella. Sen pellon reunat muuttu oransseiksi eikä pinkeiksi . Ja mistähän mahtas löytyy se select juttu? Pitäskös sen tulla siihen näkyviin kun painaa hiren oikeeta nappii ? Kiitos jos joku viittis auttaa
E: Ja toi pitää varaan laittaa jonkun toisen kartan "päälle"? Mistä sais tyhjän mapin?? LS09siin...
E2: Pienellä olevat selvis jo . Nyt ois seuraava ropleemi.. En löydä tuolta File---> Export---> Giants i3D:tä löytyy .dae, .ply, .stl, .3ds, .fbx, .odj ja .x3d päätteet, ei .i3D . Ja koneella on Giants editorikin
E3: Eikö kukaan osaa AUTTAAA?! Onks miulla väärä Blenderin versio (2.63) Ku jossain täällä puhuttiin 2.49 ....
Made by: Jespa
- Diesel Power
- Viestit: 8714
- Liittynyt: 12.08.2011 19:28
- Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
- Erikoisosaamiseni: Testaus
- Paikkakunta: Sitä ei kovin moni tiiä, harva arvaa ja kaikille ei kerrota ;) .
Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~
Eikö kukaan oikeesti osaa neuvoa? Intoa olis tehä mappia ja objekteja, mut ei siinä oo mitään järkee jos niitä ei pääse käyttämään..
Latasin ton 2.49 versionkin. Jotain ku koittaa importata sinne ni tulee teksti että hommaa pythonin uusin versio tjsp. Eikä siellä(kään) oo expotissa .i3D kohtaa . Että sellasta ja anteeks tripla ....
Latasin ton 2.49 versionkin. Jotain ku koittaa importata sinne ni tulee teksti että hommaa pythonin uusin versio tjsp. Eikä siellä(kään) oo expotissa .i3D kohtaa . Että sellasta ja anteeks tripla ....
Made by: Jespa
-
- Kunniakäyttäjä
- Viestit: 282
- Liittynyt: 06.10.2010 22:50
- Olen kiinnostunut: Naisista
- Kielet: Englanti, Suomi
- Multiplayer tunnuksesi?: Jokuvaanmie[FI]
- Erikoisosaamiseni: Modaaminen
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~
Vaikka kukaan ei osaisikaan neuvoa, muokkaa - nappi on keksitty eli älä triplapostaa...
Gaming: Intel Core i7-2600K @ 3.40GHz, Gainward GTX680 Phantom 4Gb, 16GB DDR3, Win8 @ 240gb SSD
Server #1: Intel Ivy Bridge i3-3220 @ 3.3GHz, 8GB DDR3, Ubuntu Server 14.04 @ SSD, Backups & DATA @ HDD
Server #2: Lamp @ DigitalOcean
Server #1: Intel Ivy Bridge i3-3220 @ 3.3GHz, 8GB DDR3, Ubuntu Server 14.04 @ SSD, Backups & DATA @ HDD
Server #2: Lamp @ DigitalOcean
- Diesel Power
- Viestit: 8714
- Liittynyt: 12.08.2011 19:28
- Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
- Erikoisosaamiseni: Testaus
- Paikkakunta: Sitä ei kovin moni tiiä, harva arvaa ja kaikille ei kerrota ;) .
Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~
Anteeks, kadun tekojani syvästi . No nettiä sitten selailin ihan jonkun aikaa. Päädyin tälläselle http://juketsu.viuhka.fi/lss/o_btog.php sivulle. Ton mukaan pitäs blenderin ja giants editorin mukaan olla I3D Exporter for Blender, mutta linkki johti vaan giantsin sivuille. Googlasin, mutten löytäny mistään mistä sen vois ladata . Eli tietäskö kukaan mistä ton I3D exporterin blenderille mahtas saaha ??
Made by: Jespa
- Farmari344
- Viestit: 4168
- Liittynyt: 03.06.2011 15:20
- Olen kiinnostunut: Naisista
- Kielet: Suomi, Englanti
- Erikoisosaamiseni: Kuvat ja videot
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~
Sen saa pelin SDK kansiosta. Tavallisesti "C:\Program Files (x86)\Farming Simulator 2011\sdk
...
- Diesel Power
- Viestit: 8714
- Liittynyt: 12.08.2011 19:28
- Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
- Erikoisosaamiseni: Testaus
- Paikkakunta: Sitä ei kovin moni tiiä, harva arvaa ja kaikille ei kerrota ;) .
Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~
Ei löytyny mitään SDK kansiota . Voi olla 2009 eri tavalla/eripaikassa. SDL.dll löyty mut ei taia olla se . Pystytkö sie/joku muu laittamaan sen I3D muotoseks? Silleeen siis et toimii 09:kin .
Made by: Jespa
- Diesel Power
- Viestit: 8714
- Liittynyt: 12.08.2011 19:28
- Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
- Erikoisosaamiseni: Testaus
- Paikkakunta: Sitä ei kovin moni tiiä, harva arvaa ja kaikille ei kerrota ;) .
Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~
Mikä män vikaan? Tein niinkuin ohjeessa sanottiin..
Made by: Jespa
- Traktorimies_
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 01.02.2012 16:33
- Olen kiinnostunut: Naisista
- Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
- Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~
Ei mikään. Sun täytyy etsiä noihin sopivat rakennukset ja tehdä tiet...
- Diesel Power
- Viestit: 8714
- Liittynyt: 12.08.2011 19:28
- Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
- Erikoisosaamiseni: Testaus
- Paikkakunta: Sitä ei kovin moni tiiä, harva arvaa ja kaikille ei kerrota ;) .
Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~
Ei ei muka mikään? Toi kusisäiliö vaan on parin hehtaarin pellon kokonen . Pitääks tota oikeeta karttaa suurentaa jotenkin niin, että se ois suht oikeen kokonen mitoiltaa?? Ku tohon on aika paha ruveta teitä ym. lisäilee ku toi on niin pien...
Made by: Jespa
- Wiuwe^
- Viestit: 1963
- Liittynyt: 27.06.2011 16:32
- Kielet: Suomi
- Multiplayer tunnuksesi?: WiuweFIN
- Erikoisosaamiseni: Modaaminen
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~
Toi kusisäiliö on todnäk oikees koossa, tiet on vaan liian pienia. Tiet voi runkata oikeen kokoseks importaamalla esim joku oikeen kokonen traktori mappiin.
'Lääkärintodistukses lukee: Turkulainen, muuten terve'
<KuusNelia> Ännän modit on ihan perkeleestä
<KuusNelia> Ännän modit on ihan perkeleestä
- Diesel Power
- Viestit: 8714
- Liittynyt: 12.08.2011 19:28
- Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
- Erikoisosaamiseni: Testaus
- Paikkakunta: Sitä ei kovin moni tiiä, harva arvaa ja kaikille ei kerrota ;) .
Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~
Joo toi kusisäiliö on oikeen kokonen. Pittää koittaa tolla rakkorilla ni tulis suht oikeen kokonen .
E: toi kusisäiliö on aivan h*lvetin iso . Rakkorilla sain aikalailla oikeen kokoseks.
E: toi kusisäiliö on aivan h*lvetin iso . Rakkorilla sain aikalailla oikeen kokoseks.
Made by: Jespa
- Merssumies
- Viestit: 271
- Liittynyt: 23.12.2012 16:43
- Olen kiinnostunut: Naisista
- Kielet: Suomi
- Multiplayer tunnuksesi?: Merssumies
- Paikkakunta: Hirvensalmi
- Viesti:
Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~
Miten sen kuvansaa puotettua siihi sexuppii
-
- Viestit: 288
- Liittynyt: 19.03.2012 16:35
- Kielet: Suomi, hiukan englantia, hablas sie sverige?
- Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
- Erikoisosaamiseni: Testaus
- Paikkakunta: Huittinen
Re: ~ Oikeiden karttojen käyttö pelikarttojen pohjana ~
Mitenkäs noi keltaset reunat saa vaaleenpunasiks?
International 584, Neuss D-206, 3,4l suorasuihkudiesel, 60hp@2200, 220nm@1400, 8+4, 35km/h
International 784 TA 4X4, Neuss D-246, 4,0l suorasuikudiesel, 77hp@2400, 260nm@1600, 16+8, 38km/h
Nuffield 4/65, BMC TD38, 3,8l suoraruiskudiesel, 65hp@2000, 235nm@1300, 10+2, 32km/h
International 784 TA 4X4, Neuss D-246, 4,0l suorasuikudiesel, 77hp@2400, 260nm@1600, 16+8, 38km/h
Nuffield 4/65, BMC TD38, 3,8l suoraruiskudiesel, 65hp@2000, 235nm@1300, 10+2, 32km/h